A békéscsabai önkormányzat nyáron közbeszerzési eljárást írt ki, mivel 2019 végén lejár az a két év, amelyre 2017-ben a Dél-alföldi Közlekedési Központ (DAKK) Zrt.-t, a Volánbusz Zrt. jogelődjét kijelölték. A kiírásra egyedül a Volánbusz adott be pályázatot.
 
A közgyűlési előterjesztésben az olvasható: jelenleg 234 millió forint a helyi autóbusz-közlekedés ellentételezési mértéke, amelyet 49 millióval szeretne emelni a szolgáltató, a benyújtott pályázatban azonban 500 millió forintos igény szerepel. Ezt az önkormányzat nem tudja biztosítani.
 
A jogszabályok lehetőséget adnak arra, hogy - ha a kiírt közbeszerzést eredménytelennek nyilvánítják - legfeljebb két évre ismét éljen az önkormányzat a szükséghelyzeti kijelölés lehetőségével. A jelen lévő 16 képviselő egyhangúlag megszavazta ezt a megoldást.
 
Két éve Szarvas Péter polgármester (akkor független, most Hajrá Békéscsaba Egyesület) úgy fogalmazott, hogy ismeretei szerint "Magyarországon ilyen kijelölés autóbusz-közlekedés területén még soha nem történt".
 
Az előterjesztésben megjegyezték, figyelembe vették, hogy az önkormányzatnak támogatási szerződése van a Modern városok program keretében alternatív meghajtású új buszok beszerzésére, amely várhatóan 2022-ben történik meg. Hozzátették, ismereteik szerint a helyi közösségi közlekedésről kormányzati koncepcióalkotás is zajlik.
 
A közgyűlés ülésén Mészáros Antal, a Volánbusz szakértője közölte, kérik, hogy a kétéves kijelölési időszak alatt induljon párbeszéd arról, milyen szolgáltatást és milyen ellentételezéssel tartana elfogadhatónak a jövőben a város.
 
Az ülésen tárgyalták azt az előző, még fideszes többségű képviselő-testület által felvetett elképzelést is, hogy hozzon létre az önkormányzat saját buszos vállalkozást.
 
Szarvas Péter az elkészült kalkulációt ismertetve elmondta, ennek forrásigénye a legolcsóbb számítás szerint is meghaladná a félmilliárd forintot, így az elképzelést nem támogatják.